Mít jednoduchý život… dá dost práce. Kde začít?

V prosinci loňského roku jsme se loučili doslova baterií otázek, které vás (pokud jste si je zodpověděli) nasměrovaly k tomu, co ve svém životě letos chcete a co ne. Co je to nejdůležitější číslo 1?

Nový rok je sympatický v tom, že přirozeně vybízí ke změnám a okolí je bez větších protestů přijímá. Ne nadarmo se mění všemožné ceníky, ordinační hodiny a mnoho jiných věcí právě od 1. 1.

Za posledních několik let jsem vypozorovala několik zajímavostí, co se změn a návyků týče.

1) Palácové revoluce nefungují

Příliš mnoho změn prostě lidskému mozku a biorytmu nesvědčí. Je to i důvod, proč mnoho lidí nemá rádo změny a s nimi spojené selhání. Jak vypadají? Od Nového roku si naplánujete: chodit do fitka, jíst zdravě, naučit se anglicky a chodit všude na čas. Po pár týdnech: kapitulace. A staré koleje. Tolik věcí najednou prostě nejde uhlídat.

Řešení? Začněte postupně.

Jaká jedna oblast, dovednost, kdyby se vám podařila dostat do krve během roku 2020 by vám zlepšila život?

2) Podceňujeme důležitost opakování

Cvičit se musí hodinu denně, jinak to nemá smysl. Vážně? A podařilo se vám to doteď?
Pokud to zvládnete 5 minut denně, pravidelně, uděláte pro své zdraví zřejmě víc než za poslední roky. Ostatně já jsem důkazem. V roce 2019 jsem strávila cvičením průměrně 10 minut, zato ale 5 dní v týdnu, 52 týdnů.

Kdybyste ze dne na den chtěli vyskočit tři metry do výšky, zvládnete to?
Když se ale každý den zaměříte na pouhý 1 centimetr a pak další k tomu, je to 3,65 metru za rok!
Netvrdím, že skočíte tři metry. Ale určitě skočíte víc, když budete činnost postupně opakovat a přidávat.

Řešení? Sledujte delší čas. Například 100 dní, půl roku. A kolikrát jste plán za tu dobu splnili (viz naše pravidlo na cvičení 5 ze 7 z ledna loňského roku.) Taky se odměňte – dobrou večeří s přáteli, něčím, co vám udělá radost.

3) Navažte na již existující návyk

Že už jste tuto radu slyšeli? Jasně. A řídíte se jí? Ne.

Řešení? Formulujte si jednoduchá pravidla pro příští rok v oblasti, která je pro vás nejdůležitější.
A navažte je na rytmus, který už ve vašem životě existuje. Co mám na mysli?

Mé téma pro 2020 je fyzická kondice. Loňský rytmus 5 ze 7 jsem zvládla. Takže s ním pokračuji a přidávám čas cvičení: 30 minut. Ráno hned po probuzení bez přemýšlení začínám jógovým protažením a posilováním břicha a zad. Večer pak druhem Kung-fu, které se jmenuje Jaam Jong a může být v jistém smyslu meditací ve stoje. Po cvičení pokračuju tím, že od 22 h už nechci vidět žádné modré světlo. (A tento návyk už je také vybudovaný.) Větší plány pro letošek nemám. Proč? Protože můj týdenní režim není vždy pravidelný, a tak právě udržet cvičení v tomto rytmu a minimálně 30 minutové prostě vím, že bude větší výzva, než se nyní zdá.

A jakou výzvu před sebou máte letos vy?

TIP: Chcete-li se více zamyslet nad tím, jak efektivně pro sebe využít start nové dekády, navrhuji vám video na YouTube mého oblíbence Pavla Morice s prostým názvem „Čas. Dostanete hned několik praktických tipů, jak mít ze svého života každý den o něco lepší pocit.

Tagy: